loading...
مجله پارس پارمیس

exo

MRsys بازدید : 397 دوشنبه 10 خرداد 1395 نظرات (0)

اکسو (به کره‌ای: 엑소؛ به انگلیسی: Exo) گروه پسرانۀ کره‌ای-چینی کی-پاپ است که زیرنظر اس‌ام اینترتینمنت به فعّالیّت می‌پردازد.


این گروه در سال ۲۰۱۱ به‌همراه ۱۲ عضو خود در کرۀ جنوبی آغاز به‌کار کرد و متشکّل از دو زیرمجموعۀ اکسو-کِی و اکسو-اِم است. زیرمجموعۀ اوّل به زبان کره‌ای و زیرمجموعۀ دوّم به زبان چینی به فعّالیّت می‌پردازد.

Korea KPOP World Festival 13.jpg

اوّلین تک‌آهنگ اکسو، «ماما»، در آوریل ۲۰۱۲ منتشر [۱][۲] و با موفّقیّت قابل‌توجّهی مواجه شد. نسخۀ اکسو-ام تنها یک روز پس از انتشار، در جداول چینی صدرنشین شد و موزیک ویدئوی «ماما» از اکسو-کی در جدول جهانی یوتیوب به مقام هفتم دست یافت.[۳]
آلبوم چندآهنگۀ «ماما» در سال ۲۰۱۲ و آلبوم استودیویی «اکس‌اُاکس‌اُ» در سال ۲۰۱۳، درسطح جهانی بیش از ۱٫۵ میلیون نسخه فروخت.[۴][۵] اکسو جوان‌ترین گروهی بود که در جشنوارۀ موسیقی ام‌نت آسیا، عنوان بهترین آلبوم سال را از آنِ خود کرد،[۶] همچنین سریع‌ترین رکورد فروش را در طیّ ۱۲ سال گذشته داشت.[۷] دو تک‌آهنگ اصلی آلبوم «اکس‌اُاکس‌اُ»، «گرگ» و «غرّش»، در برنامه‌های موسیقی هر سه شبکۀ اصلی کرۀ جنوبی در ردۀ اوّل جای گرفت،[۸] همچنین تک‌آهنگ دوّم در جدول ۱۰۰ آهنگ داغ کی-پاپ بیلبورد در جایگاه سوّم قرار گرفت.[۹] سوّمین آلبوم چندآهنگۀ گروه با عنوان «اُوردوز»، در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و در جدول بیلبورد ۲۰۰، به بالاترین رتبۀ یک آلبوم کی-پاپ تا به آن روز، دست یافت.

در مه ۲۰۱۴ کریس، جهت لغو قرارداد خود، علیه اس‌ام اینترتینمنت دادخواستی ارائه کرد و به‌طور رسمی از گروه جدا شد. در اکتبر ۲۰۱۴، لوهان نیز جهت لغو قرارداد خود اقدام نمود. [۱۱][۱۲] در آوریل ۲۰۱۵، تائو نیز کناره‌گیری خود را اعلام کرد و در اوت ۲۰۱۵، اقدام قضایی خود را آغاز کرد.

درحال‌حاضر اکسو با ۹ عضو، به فعّالیّت‌های خود ادامه می‌دهد.

 

برچسب ها اکسو , exo ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
کدهای اختصاصی
4/9/94